Disclaimer: Het lezen van deze blog vergt enige moeite en kan constructief bedoeld ongemak veroorzaken.

#Facebook #Feestbook #Fakebook #ValseBeeldvorming #FYInconvenience

Opletten!

Daar gaan we weer. Mark Z die roept om meer regels vanuit de overheden voor content. Waarom Mark? Om die nieuwe regels vervolgens weer lekker te kunnen omzeilen of jullie juridische aansprakelijkheid nog effectiever af te kunnen schuiven? Maar wellicht ben ik te cynisch. Zullen we eens proberen te kijken of Mark het ook echt meent? Wat kunnen we bijvoorbeeld leren van een scan van nieuwsberichten over Facebook, van in dit geval nos.nl, in de laatste 2,5 maand. We pakken ze er even bij (en laten de berichten over mindere groeicijfers van FB maar even links liggen).

  • Ierse privacywaakhond doorzoekt Europees hoofdkantoor van Facebook
  • Facebook gaat niks doen tegen feitelijke onjuistheden in politieke reclames
  • Facebook gaat deepfakes verwijderen met oog op verkiezingen VS
  • ‘Toezichthouder VS overweegt gerechtelijk bevel tegen Facebook’
  • Facebook weigert overheden ‘achterdeur’ te geven tot chatdiensten
  • Waarom DPG Media blijft kopen: ‘Techgiganten maken het ons heel, heel moeilijk’
  • Chatbot moet Facebook-personeel door de feestdagen loodsen (De ‘Liam Bot’ helpt werknemers om kritische vragen van familie of vrienden te beantwoorden, bijvoorbeeld aan het kerstdiner.)
  • Europese Commissie start onderzoeken naar Facebook en Google

Wat weet Facebook al?

Een belangrijke conclusie die je uit deze berichten kunt trekken is dat Fakebook meer dan voldoende feedback ontvangt om zelf te snappen wat er aan haar huidige manier van doen niet klopt. Dat zij zelf al veel meer hadden kunnen en wellicht moeten doen, maar dat niet hebben gedaan. Anders dan bijvoorbeeld Twitter of Google, die overigens ook nog een lange weg te gaan hebben. En zoek bijvoorbeeld maar eens op artikelen hoe verantwoordelijk Facebook zich in de rechtszaal gedraagt. #WijOntkennenIedereAansprakelijkheid

Maar waarom zou Mark Z / Fakebook die morele verplichting hebben zichzelf te begrenzen?

Mark Z zegt het niet zelf te kunnen, die regels opstellen. Maar is dat niet gewoon ‘zelfaangemeten’ hulpeloosheid? Want de mens heeft hier juist een duidelijke taak naar zichzelf zegt de Duitse filosoof Kant. Dat je juist je onmondigheid overstijgt, dat dat een feitelijk keuze betreft en je dus jezelf schuldig maakt als je kiest voor onmondigheid. En dus positief geformuleerd, mondigheid is het vermogen om je van je verstand te bedienen zonder de leiding van een ander. Je bent, volgens Kant, zelf schuldig aan deze onmondigheid als die niet veroorzaakt wordt doordat het je ontbreekt aan verstand, maar aan de vastberadenheid en de moed om je daarvan zonder andermans leiding te bedienen. Jezelf wetgeving kunnen opleggen. Kant gebruikt hiervoor het motto: “Heb de moed je van je eigen verstand te bedienen!” (Bron: Humanistische Canon) Een buitengewoon belangrijk inzicht, juist op dit moment in de ontwikkeling van onze samenleving.

Het kan zo niet langer!

We wensen Mark succes, maar volgens mij gaat het op deze manier niet de goede kant op met dat bedrijf (En ook de mensen waar zij invloed op hebben). Gelukkig kunnen we wel positief afsluiten, want we voelen allemaal wel dat hier iets aan de hand is. Dat we rondom privacy, data en ethiek stappen moeten zetten. Alle verandering begint met bewustzijn en erkenning, dus laten we hopen, maar er ook naar handelen, zodat deze ‘verlichting’ op het niveau van de samenleving ook echt doorzet!